Gesamtzahl der Seitenaufrufe

Sonntag, 19. Dezember 2010

کریستین ساينس مانيتور : تغيير رژيم؛ راهی برای حل معضل هسته ای؟


کریستین ساينس مانيتور : تغيير رژيم؛ راهی برای حل معضل هسته ای؟


 
روز آنلاين : محافظه کاران در آمریکا در حال اعمال فشار برای اتخاذ رويکردی جديد به ايران هستند؛ رويکردی که مستلزم پشتيبانی از مخالفان دولت ايران و احيای هدف دولت بوش جهت تغيير رژيم تهران است.
نارضایتی های موجود از تلاش دولت اوباما در تماس با ايران و نيز ورود جمهوری خواهان بيشتر به کنگره آمریکا در ژانويه، راه اعمال فشار شديدتر به ایران، فراتر از حد تحريم های اقتصادی، را باز کرده است.
 
درنظر گرفتن تمهيداتی برای پيشبرد دموکراسی و پشتيبانی اساسی از مخالفان دولت ايران، به منزله حل کردن دو مشکل با يک راه حل است. جمهوری خواهان اغلب طرفدار اقدام نظامی علیه تأسيسات هسته ای ايران هستند اما استفاده از گزينه نظامی به هيچ وجه از پشتيبانی همه جمهوری خواهان برخوردار نيست.
  
يکی از اولويت های اصلی اعضای کنگره که قبلاً در دولت بوش عضويت داشتند و نيز آن دسته از کارشناسان مسائل ايران که طرفدار تغيير رژيم در اين کشور هستند، حذف نام سازمان مجاهدين خلق از فهرست سازمان های تروريستی وزارت خارجه ايالات متحده است.
 
فرانسيس تاونزند، مشاور سابق امنيت ملی و رئیس اداره ضد تروريسم وزارت کشور در کابينه بوش گفت: «تلاش ما برای پشتيبانی از آزادی در ايران، در بهترين حالت خود، ضعيف و غيرمستمر بوده است.» وی افزود حذف نام سازمان مجاهدين خلق از فهرست تروريستی، به ايرانيان اين پيام را ارسال می کند که «اهداف رويکرد ما، بيانگر ارزش های مورد احترام ماست.»
 
این امر در عین حال به اين وضعيت که تهران و واشنگتن تنها دولت های موجودی باشند که مجاهدين را سازمان تروريستی قلمداد می کنند، پايان خواهد داد. اولين بار، دولت کلينتون در سال 1997 و با بدست آمدن شواهدی مبنی بر دست داشتن مجاهدين در قتل شهروندان ايرانی و آمريکايی و نيز اميد به برقراری گفتمان با تهران، نام اين سازمان را در فهرست سازمان های حامی تروريسم قرار داد.
 
انگلستان و اتحاديه اروپا نام مجاهدين را از فهرست سازمان های حامی تروريسم حذف کرده اند و وزارت خارجه تحت رهبری هيلاری کلينتون نيز در حال بازنگری در تصميم آمریکاست.
 
سخنان تاونزند درباره رويکرد آمریکا و مخالفان دولت ايران در همايش روز جمعه در واشنگتن، از حال و هوای منازعات موجود بر سر رويکرد دولت آمريکا به ايران حکايت داشت. حال و هوای سخنان وی مشابه حال و هوای جلسه اجتماع مسائل ايران در مجلس در اوائل ماه جاری بود. در آن جلسه هم اعضای دموکرات و هم جمهوری خواهان مجلس به آنچه رويکرد ناکارآمد دولت در قبال ايران خواندند، انتقاد کردند.
 
راس لتينن، نماينده جمهوری خواه از فلوريدا که قرار است در ماه ژانويه به مقام رياست کميسيون روابط خارجی مجلس آمريکا برسد، گفت: «مشکل اين نيست که موضع سخت گیرانه در برابر ايران شکست خورده است، بلکه هنوز چنين موضعی آزمايش نشده است.»
 
مقامات دولت آمريکا می گويند دور جديدی از تحريم های سخت تر اقتصادی در اوائل سال 2011 به کار گرفته خواهد شد. اما طرفداران رويکرد افراطی تر به ايران، اين موضع دولت را که استفاده از تحريم می تواند تهران را به ادامه گفتمان مجبور کند، رد می کنند و آن را غيرکارآمد و بيهوده قلمداد می کنند.
 
تاونزند با اشاره به اينکه دولت اوباما تحريم های سنگين تر را وسيله ای برای «بازگرداندن رژيم ايران به پای ميز مذاکره می بيند»، می پرسد «آيا اين همه ماجراست؟»
 
ژنرال مايکل موکاسی، دادستان عالی سابق آمريکا روز جمعه در همان همايش پا را فراتر گذاشت و «رژيم تهران» را در مرکز «اسلامگرايی تهديده کننده تمدن» قرار داد.
 
وی رويکردی را که در آن گفتمان با رژيم تهران در اولويت بالاتری نسبت به پشتيبانی از مخالفان آزادی خواه قرار دارد، «لکه ننگی بر شرافت ايالات متحده» خواند و گفت حذف نام سازمان مجاهدين از فهرست سازمان های تروريستی و حمايت همه جانبه از مخالفان حداقل کاری است که می تواند لکه ننگ ياد شده را از ميان ببرد.
 
پيش نويس قانونی که نام سازمان مجاهدين را از فهرست سازمان های تروريستی خارج می کند، همين حالا از پشتيبانی 100 امضا کننده برخوردار است و طرفداران آن معتقدند در کنگره جديد، حاميان اين قانون بيشتر خواهد بود.
جان بولتون، نماينده سابق آمريکا در سازمان ملل نيز در همايش ياد شده گفت، از ميان برداشتن رژيم تهران بايد «با افتخارتمام رويکرد غالب ايالات متحده» اعلام شود.
 
وی همچنین به کنگره جديد توصيه کرد که برای اتخاذ موضع سخت تر در برابر تهران، به دولت اوباما فشار وارد آورد. وی با اشاره به حجم سؤالاتی که در نشست های کميسيون در کنگره به عنوان عضوی از دولت بوش دريافت کرده، گفت: «وقتی کنگره جديد آغاز به کار کند، روزهای آزاد زيادی در ماه ژانويه برای گفتگو وجود خواهد داشت... اين يک آغاز خوب خواهد بود.»
 
منبع: کريستين ساينس مانيتور- 17 دسامبر 
هوارد لافرانچی

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen